Tidsklemme for styremedlemmer

Hvert år opplever borettslag og sameier i Norge at det er utfordrende å utføre viktige oppgaver i styret. Samtidig er det svært viktig at styrene har tilstrekkelig kompetanse til å utføre de oppgavene de er tildelt.

Det er et stort ansvar for deg som er valgt inn i styret og gjennom vervet står du til ansvar for blant annet felleskapets økonomi, bygningsmasse og sikkerhet.

Det krever kompetanse å ha oversikt over bygningenes tilstand, tiltak for reduksjon av energiforbruk og planlegging av vedlikehold. Du må ofte orientere deg i markedet for å finne de som kan utarbeide tilstandsrapporter eller planer for reparasjoner og andre utbedringer.

Ved ferdigstillelse eller overtakelse av boliger, har ofte styret behov for bygningskompetanse for å vurdere eventuelle mangler og det er ressurskrevende å sikre at all dokumentasjon for drift og vedlikehold av bygningene (FDV) er på plass. Det er lurt å ha med en takstmann før overtagelse av fellesarealer og teknisk utstyr for å være sikker på at styrets ansvar blir ivaretatt og at viktige momenter ikke blir oversett. Vi ser på faktorer som kan gi grunnlag for garantier, reklamasjoner, kompensasjoner eller erstatninger.

I driftstiden for boligselskapet vil det dukke opp behov for vedlikehold og det skal gjennomføres prosjekter for rehabilitering, energisparing og fornyelser. Styrene trenger ofte hjelp for å velge riktige prosesser og gjøre riktige valg. Behovet for slik hjelp oppstår gjerne allerede ved etablering av nye sameier eller tidlig i rehabiliteringsprosesser.